Hej Margareta! Har du stått på en InBody-våg någon gång? En våg som kan ge dig data på hur din kroppssammansättning ser ut? Hur mycket muskler har du egentligen på benen? Jag skulle vilja ge dig upplevelsen av att få testa detta uppe på CrossFit. Som en del av det arbete du gör för att hitta ditt ”bästa” jag. Fundera på saken och återkom när du har tid för en mätning. Ha det gott, dr Maria Sundberg.

Vilket roligt erbjudande, för det här är något helt nytt för mig. Givetvis blir svaret ja. Så imorse träffade jag Maria på CrossFit i Norrtälje. Till saken hör att, gym är inte min grej, inte över huvud taget, så bara att få mig in i CrossFits lokaler är stort. Som tur är ska vi inte gymma, utan jag ska stå på en våg, en mycket avancerad sådan. Den heter InBody 770 och är vågarnas Rolls-Roys och kan användas för medicinskt bruk och för elitidrottare och jag känner mig som en katt bland hermeliner.

Ett besök på CrossFit, Norrtälje 1

Jag väger mig, det var enkelt – stå på vågen, hålla i två handtag, stå stilla och vara tyst i två minuter. Sedan började en skrivare låta och jag fick ett dokument i handen. Det var många intressanta uppgifter jag fick ta del av. Bl.a. var balansen mellan vikt, muskler och fett som ett C, men det ska vara som ett D. Dvs jag borde ha lite mindre fett och mer muskler, särskilt på armarna…

-Du ska träna tungt, Maggan, fortsätter Maria. – Det är jätte bra, särskilt när man är över 40 år. När vi är unga har vi höga halter ”anabola = uppbyggande” hormoner i kroppen. Dessa hormoner hjälper till att föryngra, reparera, och bygga nya celler. När vi åldras sjunker nivåerna av dessa uppbyggande hormon och det tar längre tid för våra celler att repareras.

Genom att utmana våra muskler med tung styrketräning skickar vi signaler till hjärnan och kroppen om att starta nyproduktion av dessa ”uppbyggande” hormoner. Signaler om att bygga en starkare kropp som är bättre rustad mot framtida ”tunga” belastningar.

Om styrketräningen är tillräckligt tung men inte uttömmande så kan den hjälpa att slå på ”lung & ro” systemet i kroppen. Igen är det de anabola och uppbyggande hormonerna som som ökar i omfattning och som kan balansera omfattningen av stresshormonet kortisol. När vi har höga halter av kortisol känner vi oss stressade och har svårt att komma ned i varv.

Det är inte bara våra muskler som drar nytta av de ”föryngrande” hormonerna utan även vårt hår, våra naglar, och vår hud som får signaler om reparation och föryngring. Därför är tung styrketräning ett av de bästa sätten att hålla rynkorna borta, avslutar hon skrattande.

Tack dr Maria Sundberg, du är verkligen motiverande gällande att träna tungt. Det du berättar ovan får mig tom att börja tänka på att skaffa mig ett gymkort. Det vill inte säga lite, det!