Happy Retreat – Yoga Nidra

Yoga Nidra

Yoga Nidra är en lugnare yogaform, och typ av djupavslappning. Nidra betyder sömn på sanskrit och därför kallas Yoga Nidra även för yogisk sömn eller den sömnlösa sömnen och är en meditationsteknik som går ut på att låta kroppen få vila i djupavslappning medan sinnet är fokuserat.

Fördelarna med Yoga Nidra är många – som förbättrad söm, minskad stress och effektiv återhämtning. Yoga Nidra utförs liggande i savasana, döds mans position, på en yogamatta eller i sängen och med eventuella kuddar, bolster, filtar och andra tillbehör så att man inte fryser eller ligger obekvämt då det kan störa meditationsförloppet.

En lärare guidar dig sedan igenom din kropp i en särskild ordning med målet att hela kroppen till slut ska få “sova” eller slappna av, medan sinnet är vaket.

Tillståndet mellan vakenhet och sömn som man befinner sig under Yoga Nidra kallas alfatillstånd eller hypnogogiskt tillstånd och är ett tillstånd där kroppen når en djup avslappning medan sinnet är vaket och fokuserat. Studier visar att utövning av Yoga Nidra ökar må-bra-hormonet dopamin i kroppen och att personer som praktiserar Yoga Nidra regelbundet håller en lägre stressnivå. Förutom att minska stress så upplever många att Yoga Nidra förbättrar sömnen då tekniken hjälper till att släppa på både kroppsliga och psykiska spänningar. Yoga Nidra är återhämtande för både kropp och själ och bidrar till en bättre koncentrationsförmåga.

När du kommer in i vårt bokningssystem och ser vår kalender så bläddra fram till det datum du söker. Klicka sedan på klassen du är intresserad av så kan du läsa mer och logga in/skapa konto i vårt bokningssystem/webbutik för att kunna köpa biljett/klippkort och boka plats.

Yoga Nidra utförs i savasana – guidad av en lärare

Swami Satyananda Saraswati utvecklade under 1960-talet Yoga Nidra till den formen vi utövar idag och tekniken har sitt ursprung i den tantriska traditionen. Yoga Nidra bygger på en gren av yoga som kallas pratyahara och som innebär att man vänder sina sinnesintryck inåt och på så sätt bygger upp en medveten närvaro och lugn inom sig. Yoga Nidra utförs liggande i savasana, döds mans position, på en yogamatta eller i sängen och med eventuella kuddar, bolster, filtar och andra tillbehör så att man inte fryser eller ligger obekvämt då det kan störa meditationsförloppet. En lärare guidar dig sedan igenom din kropp i en särskild ordning med målet att hela kroppen till slut ska få “sova”  eller slappna av, medan sinnet är vaket. Förutom kroppsscanning är visualisering en vanlig teknik som används i Yoga Nidra.

Vad händer i kroppen under Yoga Nidra

Tillståndet mellan vakenhet och sömn som man befinner sig under Yoga Nidra kallas alfatillstånd eller hypnogogiskt tillstånd och är ett tillstånd där kroppen når en djup avslappning medan sinnet är vaket och fokuserat. Studier visar att utövning av Yoga Nidra ökar må-bra-hormonet dopamin i kroppen och att personer som praktiserar Yoga Nidra regelbundet håller en lägre stressnivå. Förutom att minska stress så upplever många att Yoga Nidra förbättrar sömnen då tekniken hjälper till att släppa på både kroppsliga och psykiska spänningar. Yoga Nidra är återhämtande för både kropp och själ och bidrar till en bättre koncentrationsförmåga.

Scroll to Top